Húsmentes napok

discover-beef-litres.jpg

Hétfőn és kedden abban a kivételes helyzetben voltam, hogy szabadságot vettem ki. Erről a munkahelyről mindenki fejvesztve menekül, így Ágnes és Edith után, én is kiléptem, és megyek egy szuperjó munkahelyre! Ezért ennél a cégnél még ki kell vennem a maradék szabadságomat... Így történt a szabad hétfő és kedd. Az időjárás jó szimatának köszönhetően persze rossz idő volt, nem strandidő, pedig fürdést terveztünk. Ehelyett kirándulni mentünk. Órákon át a szabadban voltunk és hegyeket másztunk meg. Kedden pedig állatkertben voltunk.

Ebben a két napban is főztem. Mindkét napra kitaláltam, hogy milyen húst fogok csinálni, és a mellé milyen köretet...aztán eszembe jutott, hogy miért ne csinálhatnám meg hús nélkül? Mindkét fogás ugyanolyan finom lett hús nélkül, így mi most két "húsmentes" napot is tartottunk, egymás után. Persze a nyár közepén nem nehéz. Egyrészt nem is kívánjuk úgy, másrészt minden tele van friss zöldségekkel és gyümölcsökkel. Minek hús a lecsóba? És a tejszínes, zöldséges mártásba? Egyikhez kuszkuszt, a másikhoz rizst ettünk.

A húsevés visszafogásáról, a virtuális víz fogalmáról rengeteg cikk, film, könyv szól, azoknak, akik jobban át szeretnék látni ezt a problémakört. Nagyon rövid összefoglalás: az élelmiszer előállításhoz rengeteg vízre van szükség. Vízből pedig nincs sok. A húsoknak van a legmagasabb víz és földigénye is. Ahova az állatok takarmányának magjait vetjük, oda vethetnénk a saját élelmünkét is. A mértéktelen (!) húsfogyasztás visszafogásával több ember jut élelemhez és tiszta ivóvízhez a Földön. 

Egyébként itt sincs másról szó, mint a mértékletességről.